Dość sporym problemem każdego samochodu są wydzielane spaliny. Są one mocno toksyczne i silnie zatruwają środowisko. Normy emisji spalin z roku na rok są coraz bardziej rygorystyczne i w krajach takich jak Niemcy pojawiły się ograniczenia w największych miastach. Nie można już tam wjeżdżać samochodami z silnikiem diesla i samochodami, które nie spełniają normy EURO 5. Cały problem jest spowodowany przez narastający smog w większych miastach, który jest niezwykle szkodliwy dla jego mieszkańców. Dlatego właśnie producenci samochodów walczą na różny sposób z tym problemem.
Downsizing silników spalinowych
Downsizing to dość nowe pojęcie, które może być nieznane przez większość społeczeństwa. Ci, co bardziej się interesują będą już wiedzieć o co chodzi. Mowa o zmniejszaniu pojemności skokowej silnika, oraz dokładanie do pomocy turbosprężarek. Efekt jest taki, że silnik jest o wiele mniejszy, a ma podobną lub wyższą moc w stosunku do starszych jednostek napędowych. Takie rozwiązanie korzystnie wpływa na ilość wydzielanych spalin, których jest o wiele mniej. Problem jest tylko taki, że silniki tego typu nie cieszą się zbyt dużą wytrzymałością z wiadomych powodów.
Systemy oczyszczania spalin
Oprócz samego downsizingu możemy spotkać się z takimi rozwiązaniami jak katalizatory i filtry cząstek stałych. Katalizatory służą głównie do oczyszczania spalin na układzie wydechowym. Dzieje się to w bardzo prosty sposób, ponieważ sam katalizator jest wypełniony dużą ilością metalów szlachetnych. One wchodzą w reakcje ze szkodliwymi substancjami, przez co gazy wylotowe są oczyszczone z toksycznych związków. Katalizatory są też bardzo często usuwane i oddawane na skup katalizatorów. Jest tak dlatego, ponieważ serwisowanie jest dość drogie, a patrząc na cennik można na tym całkiem sporo zarobić. Poza tym samochód bez katalizatora raczej nie staje się bardziej awaryjny, a problemy przy usuwaniu pojawiają się tylko wśród nowych modeli samochodów osobowych.